torsdag 22 april 2010

Importera inga lik, ta mig istället!


Låt mig vara fräck nog att kommentera kungafamiljens vara eller icke vara. Jag, helt personligen, är inte för en arkaisk institution som kungahuset representerar, men som filmperson(lighet) vore världen avsevärt fattigare utan kungar, drottningar, prinsar och prinsessor samt deras vederbörliga antagonister. I legio äro de filmer som på spännande och intressanta sätt illuminerat substantiella eller overkliga kungligheter och det är jag tacksam för.

Att Kronprinsessan gifter sig med en representant av pöbeln eller att den sötare prinsessan har kärleksproblem- som hovet nekar till- är föga intressant, ty inte ens Shekhar Kapur, mannen bakom filmerna Elisabeth & Elisabeth: The Golden Age kan dra spänning, stil och humor ur den ”svenska” kungafamiljen. Tja, kanske humor, men en film om Bernadöttrarna skulle rent spontant vara hyfsat ointressant. Då skall man se istället Stephen Frears The Queen med fenomenale Helen Mirren i huvudrollen.

Detta sagt finns det dock en del Bernadottehistoria som faktiskt ÄR rätt intressant, nämligen hur det kom sig att en fransk hovapa blev kung i Sverige. Om tusen år, förutsatt att mänskligheten finns kvar, kan historikerna berätta med iver om prinsessan som tog till sig en man av folket, men i det stora perspektivet är detta knappast unikt eller ens speciellt märkligt. Carl XVI Gustaf behagade själv gifta sig utanför blåblodigheten och även om Hennes Majestät Silvia, Sveriges Drottning agerar som en ”riktig drottning” så är hennes rötter rätt rödblodiga.

Nähepp, svensk monarki är ointressant och än mer irriterande är alla löpmeter som de tar upp i pressen samt alla eftertankar som korkade skribenter skriver om dem. Här ovan ser ni ett praktexempel på en sådan!

Nåväl, till saken hör, efter många om och men, att jag vill slå sak för Queen – Rock Montreal + Live Aid! Det är en av de bästa konsertfilmer som finns, med alla låtar som man behöver kunna och en ljudkvalité som slår det mesta. Blu-ray skall det vara! Och vill man nu vara rojalist, så kan man alltid komma ihåg att den största fairy queenen av alla var Freddie Mercury. Ohämmad exhibitionist och en rejäl fikus med gudabenådad röst. Underbar!

På tal om Avatar, så lär del II och III vara på G, en i havet och den andra i rymden. Bra! Men lägg då för helvete extramaterial på discarna så vi får mer flis för pengarna. Det är ganska snålt att inte bjuda på rejält med bonusmaterial. Nåja, det kommer väl en Highly Extended Director’s Special Fan Cut med Na’vi figur, en näve Pandoradamm och samlarkort i samlarbox så snart man mjölkat ut allt som går med den aktuella releasen den 28/4.

Tommy Lee Jones och Will Smith har skrivit på MIB 3D. Bra eller illa? Tiden får visa, men personligen gillar jag båda gubbarna, så varför inte? Bad Boys 3 tycks också vara på gång och till den förhåller jag mig – såhär i förhand – skeptisk.

Jag vill ha en iPad! Jag vill donera min kropp till medicinsk forskning, så man slipper importera lik! Jag vill inte ha 132 miljoner kronor! 100 miljoner räcker väl. Och fru A, min kära Marita, har informerat mig om att vita tubsockor i loafers strider mot all hyfs, gällande mode och hon tar ut skilsmässa om jag visar mig så igen. Så är det då man är gift med en modedesigner. Prova du också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jamen kommentera gärna om Du tycker det är nödvändigt, roande eller bara för att Du är snäll.