onsdag 28 april 2010

Straffa bilisterna...HÅRT!

Visst är det härligt med politik. Man väljer någon i demokratisk anda och sedan sköter de förtroendevalda statens politik enligt de löften och fjäsk de gett under valkampanjen. Nu ljuger de flesta - medvetet och omedvetet- och "satsningarna" som man gärna vill ha brukar bli en prioriterad fråga i framtiden.
Inget skrämmer mig mer idag än regeringsskifte från blått till rödgrönt, som f.ö. enligt Photoshops färgpalett blir... slime? Nåja, journalister och skrivande kulturindivider, såsom jag själv, förknippas ofta med en vänsterpolitik, t.o.m. en ganska radikal sådan. Dock inte jag. Jag har vuxit upp i ett socialdemokratiskt hem med kapitalistiska värderingar - något som förvirrade mer än förklarade. Jag har suttit i näringslivsnämnden i Åbo som centerledamot och det var ju föga givande. Politiskt sett har jag sakta men säkert glidit åt höger under de senaste 30 åren, d.v.s. från den dagen då jag fick rösta för första gången.

Jag är inte den som faller för löften i en valkampanj. Jag tror inte på fjäsk. Smutskastning är fult men rätt underhållande. Däremot kan små misstag tippa ett helt lass, så denna höst 2010 kommer att vara synnerligen intressant.
Jag har dock redan nu myror i magen. I dagens blaskor kan man läsa att oppositionen ämnar straffa bilisterna ännu mer genom att i två steg höja skatten på bilsoppan. Miljöpartiet får ge sig i en kompromiss, för de föreslår en 2 kronors ökning av bensinpriset.
I princip håller jag med om MP:s politik. Vi vill alla ha en ren och miljövänlig Jordboll. Alla partierna vill ha det. Ingen vill att man skall skövla och smutsa ner vår planet! Ingen!
Men oppositionen och MP driver frågan om bensinpriset till nivåer som får mig att se rött - så att säga. Det kanske går bra att höja för den som bor på Lidingö, kör en Lexus SUV och har inga problem med fickpengar, men vi vanliga medelklassindivider som bor långt ute på landet, är beroende av egen bil då kollektivtrafiken inte når oss, vad skall vi ta oss till? Alla har inte råd att köpa en ny biogasbil för 300+ papp och skulle vi ha det, så finns inget tankställe så långt fantasin räcker. Och kommer inte heller, för det är en dyr investering. Vissa av oss får nöja sig med det som finns.
De av oss som har en förmögenhet att tala om skall få tillbaks förmögenhetsskatten. Hurra! Och så skall skatten höjas på en rad andra områden för att finansiera åtgärder som till en stor del gynnar dem som bor i storstäder och som redan har tåg och kollektivtrafik. Helt okej, men Alliansen gör samma sak utan vrålhöjda skatter och lånade pengar.

Nu är jag inte så naiv, att jag faller för valpropagandan som redan är i full fart. Däremot är jag helt övertygad om att en Slimeregering för landet och i synnerhet landsbygdsboende mot dystra tider. Jag är ingen stenhård beundrare av nuvarande tofsvipan till finansminister, men jag tror på honom då han målar upp en grym framtid med en opposition i nyvunnen maktposition. Slutligen vill jag verkligen inte ha Mona Sahlin som statsminister. En som inte kan skämta bort ett gammalt misstag med en ordvits eller humoristiskt mothugg är inte värd att stå i maktens korridorer. Odell gjorde ett test, nu vet man vilka knappar man skall trycka. Oppositionen är inte sena på att ge sig lika villigt ut på hal is och småsaker kan tippa lasset, det vet vi. I denna tävling kommer målkameran att visa vinnaren. Och värst blir det om SD får hålla i målsnöret. Å andra sidan, kommer SD in, så är de invalda i demokratisk ordning och DET måste man respektera oavsett deras övriga politiska och personliga åsikter.

Blogg Topplista

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jamen kommentera gärna om Du tycker det är nödvändigt, roande eller bara för att Du är snäll.